Jak radzić sobie z niezdrową rywalizacją w pracy?

Ty i Twoi współpracownicy tworzycie zgrany zespół? Możesz liczyć na pomoc koleżanek i kolegów z pracy? W Twojej firmie nie ma atmosfery niezdrowej rywalizacji? Okazuje się, że taką sytuacją w miejscu pracy mogą pochwalić się nieliczni, a walka o sukces i jak najlepsze wyniki co raz częściej jest równoznaczna z wzajemnym rzucaniem sobie kłód pod nogi.

Sabotowanie, przypisywanie sobie efektów cudzej pracy jest zjawiskiem co raz bardziej powszechnym. Jednak czy to oznacza, że potrafimy sobie z tym radzić i wiemy jak stawiać czoła tej nieprzyjemnej sytuacji?  Sposobów jest wiele, badania ujawniły, że 41% z osób borykających się z tym problemem, postawiło na bezpośrednią konfrontację ze starającym się zaszkodzić współpracownikiem, kolejne 40% zdecydowało się zgłosić sprawę przełożonemu lub w dziale kadr, 10% postanowiło o sytuacji opowiedzieć innym współpracownikom. Bardzo dobrym znakiem jest liczba osób, które nie zdecydowały na podjęcie żadnego kroku. Tylko 6% stwierdziło, że nie powinno w tej sytuacji robić nic.

Możemy wyodrębnić trzy typy współpracowników, którzy starają się zaszkodzić naszej karierze:

„Spijacze śmietanki” – to pracownicy, którzy bez skrępowania kradną Twoje pomysły i przedstawiają je jako własne. Aby uniknąć takiej sytuacji, prowadź adnotacje swoich pomysłów i na bieżąco informuj przełożonego o zmianach w nich zachodzących.

„Krytykujący sukcesy innych” – osobom tym zależy na umniejszeniu sukcesów innych, tak, aby one same na tle grupy wypadały najkorzystniej. Najlepszym sposobem na rozwiązanie takiej sytuacji jest konfrontacja. Podczas rozmowy opieraj się nie na swoich odczuciach, ale na faktach. Dzięki temu uniemożliwisz nieuczciwej osobie ucieknięcie od przyznania się do winy.

„Pseudoprzyjaciel’ – to typ sabotażysty, którego najtrudniej jest rozpoznać. Często okazuje się nim być osoba, z którą nawiązaliśmy najlepszy kontakt w pracy. Ma ona świadomość sympatii, jaką ją darzymy i wykorzystuje to, by zdobyć informacje, które mogą w jakiś sposób nas pogrążyć.

Niezdrowa rywalizacja w miejscu pracy jest co raz częściej spotykanym zjawiskiem. Należy jednak pamiętać, że nie jest to problem, z którym nie można sobie poradzić. Jeśli nie wiesz, jak samodzielnie go rozwiązać, zgłoś się do przełożonego. Jeśli zależy mu na dobrej atmosferze w pracy, na pewno się tym zajmie.

Źródło: 

http://www.businessnewsdaily.com/8321-co-worker-sabotage.html

Share Button

Powiązane wiadomości

Napisz odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są za pomocą *



© 2014 Centrum Schumpetera. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE.