Aston Martin wkracza na ekologiczną ścieżkę

Aston Martin to uznany producent luksusowych samochodów, w których wciąż najczęściej goszczą klasyczne, uwielbiane przez pasjonatów motoryzacji jednostki V8 i V12. Marka postanowiła jednak zmierzyć się z wymaganiami proekologicznego rynku prezentując następcę modelu Rapide, który będzie zaopatrzony w napęd elektryczny.

Samochody z proekologicznymi jednostkami napędowymi i ogólnymi rozwiązaniami mającymi odpowiadać za obniżoną emisję spalin, coraz częściej goszczą w gamach modelowych producentów, także tych o sportowym i wyścigowym wizerunku. Wymagania rynku niejako zmuszają więc twórców takich jak Porsche, McLaren czy Ferrari do otwierania się na nowe trendy, obejmujące stosowanie jednostek hybrydowych, obniżanie pojemności silnika wespół z turbodoładowaniem czy opracowywanie w pełni elektrycznego napędu.

Dlatego też niewielu dziwi fakt, że podobną drogą będzie podążać Aston Martin. Marka właśnie zaprezentowała kolejną generację swojej flagowej limuzyny Rapide, która zamiast wolnossącej jednostki V12 będzie napędzana w pełni elektrycznym motorem. Za projekt silnika odpowiada znana ze ścigania się w Formule 1 oraz dostarczania rozwiązań technologicznych firma Williams. W projekcie uczestniczy też chińska grupa inwestycyjna ChinaEquity, co sygnalizuje, gdzie marka upatruje docelowy rynek dla najnowszego RapidE.

Elektryczny napęd nie oznacza jednak rezygnacji z bezkompromisowego podejścia: w najbardziej ekstremalnej wersji samochód ma dysponować napędem na 4 koła oraz mocą zbliżoną do 1000 koni mechanicznych, a w informacjach prasowych wciąż goszczą klasyczne, sportowe akcenty takie jak testowanie modelu na pętli toru Nurburgring.

„Luksusowe elektryczne pojazdy będą nieodzowną częścią naszego przyszłego portfolio i cieszymy się z obecności ChinaEquity w następnych fazach badań nad rozwojem projektu” – skomentował nowy rozdział swojej firmy dyrektor generalny marki Aston Martin, Andy Palmer. „Ekscytujący koncept RapidE demonstruje zdolność oraz ambicje Aston Martina w perspektywie rozwoju niskoemisyjnych, sportowych samochodów.”

Dyrektor marki dodał, że docelowa produkcja ma opiewać na 400 egzemplarzy RapidE, z czego 100 z nich powinno przypadać na rynek chiński. Cennik w przypadku podstawowej wersji najprawdopodobniej będzie rozpoczynać się od kwoty 200 tysięcy funtów, choć topowy wariant z pewnością będzie wymagać wydatku wyższego rzędu.

Model ma wejść do produkcji już za dwa lata.

Źródła:
„Aston Martin converted Rapide S luxury saloon into a fully electric concept”, designboom, 21.10.2015
„Electric Aston Martin Rapide to develope 1000bhp”, autocar.co.uk, 21.10.2015

Zdjęcie pochodzi :
flickr.com/photos/artvlive/

Share Button

Powiązane wiadomości

Napisz odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są za pomocą *



© 2014 Centrum Schumpetera. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE.