AutoNOMOS przejechał 2400 km przez Meksyk

AutoNOMOS, autonomiczny samochód stworzony na Berlińskim uniwersytecie Freie przejechał 2400 km przez tereny Meksyku bez żadnej ingerencji ze strony człowieka. We wtorek dotarł do Mexico City. Wcześniej samochód był testowany w Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Szwajcarii. Jazdy testowe w Europie i Stanach Zjednoczonych odbywają się regularnie, ale w Ameryce Łacińskiej była to pierwsza próba tego rodzaju.

Samochód przejechał 2250 km autostradami i 150 km przez miasta. Część trasy prowadziła przez pustynię Sonora.

Pojazd został zaprojektowany przez zespół naukowców pod kierownictwem Profesora Raula Rojasa, oraz Profesora Daniela Gohringa z Wydziału Matematyki i Informatyki.

W ostatnią niedziele samochód wjechał do miasta Guadalajara po przejechaniu 1650 km od granicy amerykańsko-meksykańskiej. Przejechał przez cztery stany Meksyku, przekroczył pustynię Sonora, tropikalne regiony Sinaloa, oraz góry, by dojechać do stanu Jalisco. System autonomiczny musiał poradzić sobie nie tylko z autostradami, ale i wąskimi, starymi drogami pozbawionymi oznaczeń i pobocza. Autostrada Nogales-Guadalajara jest przerywana obszarami miejskimi, co zmuszało system do reagowania i redukcji prędkości. Mimo utrudnień system dobrze sobie poradził nawet w przypadku licznych dziur w drogach.

Mapy nawigacyjne stosowane w systemach autonomicznych muszą być o wiele bardziej szczegółowe niż te wymagane w konwencjonalnych urządzeniach. Dlatego we wrześniu zespół naukowców we współpracy z Uniwersytetem Nevada w Reno, przejechał 6000 km po autostradach Stanów Zjednoczonych i Meksyku, by zebrać odpowiednio dużo danych. Obliczenia pozwalające na stworzenie mapy były przeprowadzone w Berlinie w październiku, a później testowane.

Autonomiczne pojazdy działają jak taksówki. Z tą różnicą, że taksówkarzem jest komputer – powiedział Raul Rojas.

AutoNOMOS został wyposażony w siedem skanerów laserowych, dziewięć kamer video, radar z przodu, tyłu i po bokach, oraz oczywiście bardzo dokładny system GPS. Dzięki tym urządzeniom system komputerowy mógł dostosowywać się do sytuacji na drodze, wykrywać położenie i prędkość innych pojazdów, obecność pieszych oraz sygnalizacje świetlną.

Teraz chcemy zaprojektować miniaturowy układ napędowy, w którym czujniki i komputer nie byłyby widoczne, co byłoby bardziej przystępne – powiedział Daniel Gohring

W ostatnich latach na całym świecie wzrosło zainteresowanie autonomicznymi systemami jazdy. W związku z tym firmy zajmujące się przemysłem motoryzacyjnym przygotowują się do wprowadzenia autopilota dla autostrad. Prawdopodobnie do 2020 roku kierowcy będą mogli podczas jazdy uruchomić autopilot, który będzie utrzymywał samochód na pasie ruchu, a w razie potrzeby wyprzedzał inne pojazdy. Jednak minie dużo czasu, nim autonomiczne systemy będą na tyle zaawansowane, aby bez problemów poruszać się w miastach.

Naukowcy uniwersytetu Freie w Berlinie pracują również nad systemami, które pozwolą autonomicznym samochodom rozpoznawać intencje innych uczestników ruchu.

Projekt został wsparty przez agencje badawczą CONACYT, Technical University (IPN), Autonomos GmbH i IAV GmbH.

Źródło:

„German autonomous car travels across Mexico”, http://phys.org/ (22.10.2015)

Share Button

Powiązane wiadomości

Napisz odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są za pomocą *



© 2014 Centrum Schumpetera. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE.