Nauka muzyki dobroczynna dla mózgu?

Nauka muzyki zmienia przebieg rozwoju mózgu wśród młodzieży. Zbadanie efektów nauki muzyki w szkole wykazało poprawę umiejętności w porównaniu z innymi zajęciami szkolnymi, które nie skupiały się na rozwoju umiejętności słuchowych.

Fundamentalne zmiany w jego strukturze oraz funkcje tegoż podczas okresu dojrzewania są doskonale scharakteryzowane, jednakże zakres, w jakim moduluje się doświadczenie neuro-rozwojowe nastolatków – nie. Według badań prywatnego Uniwersytetu Northwestern w Evanston, w Stanach Zjednoczonych, rozpoczęcie nauki gry na instrumentach dopiero w liceum wyostrza słuch, pomaga w polepszeniu odpowiedzi mózgu nastolatków na dźwięki, jak również wpływa pozytywnie na rozwój umiejętności językowych.

Autorzy badań rzucają nowe światło na miejsce muzyki w licealnym programie nauczania. Podczas gdy zajęcia z gry na instrumentach są zazwyczaj pierwszymi, z których rezygnują dyrektorzy szkół, tnąc budżet, wyniki wskazują, że muzyka powinna zajmować wysoką pozycję w hierarchii ważności szkolnych przedmiotów. Co prawda nauka gry na instrumentach nie daje umiejętności, które są bezpośrednio związane z odnoszeniem sukcesu i przyszłą zawodową karierą, rezultaty sugerują jednak, że to właśnie muzyka jest źródłem zrodzenia się czegoś, co wychowawcy nazywają umiejętnością uczenia się.

Nina Kraus – dyrektor Laboratorium Słuchowo-Neurologicznego na Uniwersytecie Northwerstern – wraz ze współpracownikami wybrała 40 pierwszorocznych licealistów z Chicago i okolic, aby wzięli udział w badaniu tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego. Uczniowie zostali objęci obserwacją aż do ostatniego roku liceum. Blisko połowa uczniów uczestniczyła w zajęciach z gry na instrumentach, trwających od dwóch do trzech godzin tygodniowo. Pozostali brali udział w szkoleniach Korpusu Rezerwowych Oficerów, podczas których uczestniczyli w zajęciach fizycznych przez porównywalną liczbę godzin, co grupa pierwsza.

Nagrania elektrod na początku badania i 3 lata później wykazały, że grupa ucząca się gry na instrumentach wykazywała szybsze odpowiedzi mózgu na dźwięk. Co więcej odnotowano również większą wrażliwość na szczegóły dźwięków. Wszyscy uczestnicy eksperymentu ulepszyli swoje zdolności językowe, jednak poprawa była znacznie większa wśród grupy muzycznej. Według autorów badań, rezygnacja z zajęć muzycznych w liceach okazuje się błędnym posunięciem, ponieważ doskonale wpływają one na rozwój mózgu młodzieży. Badania potwierdzają również tezę, że nastoletni mózg jest niezwykle plastyczny, jeśli chodzi o kształtowanie nowych umiejętności, dlatego też tak ważne jest, by podkreślać znaczenie jego rozwoju w wieku nastoletnim.

Badania dowodzą również, że nauka muzyki czy sztuka w ogóle nie są jedynie błahostką, a mają istotny wpływ na rozwój mózgu uczniów, a w przyszłości wpływają pozytywnie na jego sukces w życiu szkolnym i społecznym. Natomiast radość płynąca z nauki gry na instrumencie zdaje się być nieoceniona dla młodego człowieka.

Źródła:

http://www.sciencedaily.com/releases/2015/07/150720154214.htm

http://www.pnas.org/content/112/32/10062

https://www.psychologytoday.com/blog/the-athletes-way/201507/music-training-improves-adolescent-brain-development

Grafika pochodzi z: www.unplash.com

Share Button

Powiązane wiadomości

Napisz odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są za pomocą *



© 2014 Centrum Schumpetera. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE.