E-sport w norweskiej szkole

Mistrzostwa w grach wideo i ogólnie e-sport to obecnie dziedziny cieszące się ogromną popularnością. Zarówno przychody, jak i oglądalność tego rodzaju rozgrywek ciągle rosną. Nie powinno zatem dziwić, że jedna ze szkół publicznych w Norwegii wprowadziła właśnie do programu nauczania zajęcia z e-sportu.

Rynek związany z e-sportem stanowi obecnie ogromny, globalny przemysł, który wart jest ponad 400 milionów funtów. Nagrody pieniężne w tego rodzaju rozgrywkach osiągają zawrotne kwoty, a najlepsi gracze stają się współczesnymi ikonami dla dzieci, które coraz częściej marzą o tym, bo podążać w ślad za swoimi idolami, którzy coraz częściej zajmują miejsce piłkarzy i innych sportowców. Niektórzy przedsiębiorcy w Wielkiej Brytanii również nawołują do zaadaptowania systemu szkolnictwa na game-style of learning, czyli model nauczania oparty na nauce poprzez granie w gry wideo, obiecując obcięcie kosztów w szkolnictwie nawet o 30%.

Choć wielu rodziców może dziwić ten fakt, tendencja staje się coraz bardziej popularna w krajach skandynawskich. Zarówno w Norwegii, jak i Szwecji szkoły umożliwiają swoim uczniom rozwój również w zakresie gier wideo. Zajęcia zostały wprowadzone do planu uczniów w szkole Garnes Vidaregåande w Bergen. Kurs z e-sportu rozpoczął się w sierpniu i przewidziany jest na 3 lata. Program w szkole Garnes zakłada, że uczniowie będą spędzać 5 godzin tygodniowo na doskonaleniu swoich umiejętności, grając na przykład w Leaugue of Legends czy DotA 2. Są to gry z gatunku multiplayer online battle arena, (MOBA), inaczej action real-time strategy (ARTS), czyli strategiczne gry czasu rzeczywistego. Zajęcia z e-sportu będą połączone z 90-minutowym treningiem fizycznym, który będzie skupiał się na ćwiczeniu refleksu, siły i wytrzymałości. Poza tym uczniowie będą musieli szkolić się w zakresie znajomości gier, komunikacji, ale także współpracy w grupie.

Skandynawskie szkolnictwo to zdecydowany pionier w dziedzinie innowacyjnych metod nauczania, które zresztą trafiają tam na zdecydowanie żyzny grunt i przynoszą dobre rezultaty. Być może również dzieci w Polsce będą miały kiedyś szansę rozwinąć swoje umiejętności w nieco mniej konwencjonalny sposób, który bez wątpienia korzystnie wpływa na myślenie abstrakcyjne i strategiczne, jak również pobudza wyobraźnię i zachęca do współzawodnictwa i zdrowej rywalizacji.

Źródła:

http://www.vice.com/en_uk/read/a-norwegian-public-school-has-added-esports-to-its-curriculum-518

http://www.thememo.com/2016/01/13/norway-puts-esports-on-the-curriculum/?utm_content=buffer13c32&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Photo credit: James Bowe, Flickr.

 

Share Button

Powiązane wiadomości

Napisz odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są za pomocą *



© 2014 Centrum Schumpetera. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE.