Negatywne emocje – jak postrzegają je dzieci?

Dorośli z łatwością formułują sądy i opinie na temat osobowości innych ludzi, szczególnie jeśli chodzi o negatywne nastawienie i emocje. Najnowsze badania przeprowadzone na grupie kilkuset piętnastomiesięcznych niemowląt dowodzą, że również wśród najmłodszych dzieci dochodzi do tego typu generalizacji i osądów. 

Naukowcy z Instytutu Nauki Uniwersytetu Waszyngtońskiego odkryli, że dzieci klasyfikują i generalizują zachowania dorosłych, takie jak na przykład złość, nawet jeśli zmieni się kontekst społeczny ich występowania. Autorka badań Betty Repacholi mówi:

Okazuje się, że dzieci zrobią, co tylko mogą, by uniknąć sytuacji, w której są obiektem czyjejś złości i gniewu. Nawet w tak młodym wieku mają wypracowany mechanizm, pozwalający im zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa. To typowo ludzka odpowiedź adaptacyjna – świadcząca o niezwykłych zdolnościach mózgu człowieka.

Dzieci z ostrożnością podejmują obserwację reakcji emocjonalnych dorosłych, z łatwością jednak dokonują osądu na temat ich podatności na reagowanie gniewem i złością – dodaje Betty Repacholi. Wnioski, które wynikły z dwóch obserwacji, które podjęli naukowcy potwierdziły początkowe hipotezy, ukazując, że nawet kilkunastomiesięczny, mały człowiek potrafi dokonywać oceny ludzkich cech charakteru, związanych z wyrażaniem emocji. Co więcej, jego percepcję może zdominować negatywna część czyjejś osobowości, przez co nawet jeżeli zachowanie postrzeganej przez niego osoby zmieni się – nastawienie dziecka nie ulegnie zmianie, gdyż w jego mózgu pozostanie wspomnienie negatywnego zachowania z przeszłości.

Odkrycie to jest szczególnie ważne, gdyż wyznacza filar, wokół którego rodzice powinni budować swoje relacje z dzieckiem już od pierwszych miesięcy jego życia. Betty Rapacholi stwierdza, że w relacji rodzica z dzieckiem niesłychanie ważne jest zdanie sobie sprawy z tego, jaką moc mają emocje i jak mogą negatywnie wpływać na percepcję dziecka i relacje rodzicielskie. Dzieci są emocjonalnymi detektywami – patrzą, obserwują, słuchają – a co najważniejsze zapamiętują i przewidują na podstawie zebranych doświadczeń.

Źródło:

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/03/160321153933.h

Photo credit: Tetyana Pryymak, Flickr

 

Share Button

Powiązane wiadomości

Napisz odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są za pomocą *



© 2014 Centrum Schumpetera. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE.