Wspomnień czar – jak uczą się dzieci

Najnowsze badania prowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Nowojorskiego wykazują jak ogromne znaczenie dla człowieka pomiędzy drugim a czwartym rokiem życia ma nauka. Dlaczego? Ponieważ to czas kiedy większość z naszych wspomnień zostaje szybko zapomniana – fenomen ten nazywany jest infantylną amnezją.

Cristina Alberini, naukowiec przewodząca badaniom, mówi:

Mózg dziecka powinien być właściwie i zdrowo pobudzany jeszcze przed jego pójściem do przedszkola. Bez tego istnieje ryzyko, że system neurologiczny może nie rozwinąć prawidłowo funkcji odpowiedzialnych za naukę oraz pamięć.

W badaniu naukowcy obserwowali mechanizm pamięci infantylnej u szczurów – czyli wspomnień powstałych w ich przypadku 17 dni po urodzeniu. Ten okres czasu  gryzoni jest ekwiwalentem pamięci u dziecka poniżej 3 roku życia – kiedy to wspomnienia dotyczące osób, rzeczy i wydarzeń – znane są jako wspomnienia epizodyczne i zostają szybko zapomniane. Fenomen, o którym mowa – infantylna amnezja – to tak naprawdę niezdolność dorosłych do odtworzenia wydarzeń, które miały miejsce w ich życiu pomiędzy drugim i czwartym rokiem życia.

Badacze porównali pamięć szczurów, które osiągnęły 24 dzień życia, wtedy to bowiem formuje się u nich pamięć długotrwała. Osobniki w tym wieku porównywane były do dzieci pomiędzy 6 a 9 rokiem życia. Pamięć epizodyczna testowana u gryzoni była wrażliwa na awersyjne doświadczenia. Dorosłe osobniki szczurów – tak samo zresztą jak ludzie – pamiętały nieprzyjemne i bolesne doświadczenia, których doświadczyły w konkretnych miejscach i starały się ich unikać.

We wczesnych etapach życia, kiedy mózg nie może efektywnie formułować długotrwałych wspomnień, ważna jest nauka tego, jak to robić. To dzięki niej staje się możliwe zapamiętywanie. Mózg potrzebuje stymulacji poprzez naukę, bowiem tylko w ten sposób może praktykować formułowanie się pamięci i wspomnień. Bez tego doświadczenia zdolności te byłyby upośledzone  – tłumaczy profesor Alberini.

Badania i obserwacje przeprowadzone przez naukowców sugerują, że uczenie się, zapamiętywanie oraz interwencje ze strony środowiska w krytycznych momentach życia młodego człowieka mogą mieć ogromne znaczenie w przezwyciężeniu jego trudności w nauce i zapamiętywaniu.

Źródło:

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/07/160718111939.htm

Photo credit: Aegean NG, Flickr

 

 

Share Button

Powiązane wiadomości

Napisz odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są za pomocą *



© 2014 Centrum Schumpetera. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE.