Jak fast food zmienia świat

Jest wiele rzeczy, które w przemyśle fast food mogą zadziwiać –  jedną z najbardziej kluczowych w tym aspekcie jest konsekwencja wielkich marek z tej branży. Niezależnie od miejsca na świecie, konsument oczekuje dokładnie tego samego smaku, ceny czy obsługi – i właśnie to dostaje od swojej ulubionej sieci.

Przewrotna strona tej konsekwencji sieciowych restauracji z nurtu fast food jest taka, że za milionami zjedzonych hamburgerów i hektolitrami wypitych napojów gazowanych stoi globalna zmiana podejścia ludzi do jedzenia.

Ostatni z raportów sporządzony przez Institute for Development Studies and Oxfam ujawnia wstrząsające wyniki dotyczące wzrostu rynku fast foodów oraz wysoko przetworzonej żywności w krajach dotkniętych kryzysem żywnościowym na przestrzeni ostatniej dekady. Poprzez śledzenie narodowych cen pożywienia i płac w Kenii, Boliwii, Indonezji, Pakistanie, Wietnamie czy Zambii naukowcy zauważyli wzrost konsumpcji w restauracjach typu fast food.

W latach 2007-2011 globalne ceny podstawowych składników takich jak ryż czy kukurydza wystrzeliły w górę jak rakieta. W efekcie wielu ludzi żyjących w wyżej wymienionych krajach musiała dokonać poważnych zmian w swoim codziennym jadłospisie. Dla wielu z nich oznaczało to również zmiany w życiu zawodowym – wykonywanie niebezpiecznych prac za mniejsze pieniądze w celu wykarmienia rodziny. Mimo że z czasem ceny żywności w tych krajach ustabilizowały się, apetyt na tanią, wysoko przetworzoną żywność nie zmalał. Oznacza to, że zgodnie z danymi z raportu zmiany kulturowe dotyczące odżywiania się ciągle postępują w kierunku rozwoju przemysłu fast food.

Okazuje się jednak, że utożsamianie  zapotrzebowania na żywność z nurtu fast food z grupami społecznymi o niższych dochodach już dawno stało się jedynie pokutującym w świecie Zachodu mitem. Współcześnie w wielu krajach błysk neonów na nowo zaczął symbolizować amerykański styl życia, dostatek oraz podążanie za obowiązującą modą – szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Młodzi członkowie społeczeństw są entuzjastycznie nastawieni do przetworzonej żywności fast food. Taniość, smak, zabawa, bycie trendy to przymioty, które korelują w ich relacjach z popularnymi koncernami sieciowymi.

Problem tkwi w tym, że nawet dobrze wykształceni, dorośli mieszkańcy żywią się w fast foodach z powodów takich jak taniość i wygoda. Co za tym idzie, wzrasta zachorowalność na cukrzyce czy nadciśnienie powodowane wysokim poziomem cukru oraz soli w żywności typu fast food. Raport przypomina przygnębiający fakt, że proces globalizacji jest przyczyną zadawania wielu pytań dotyczących naszych codziennych wyborów, które w efekcie kształtują kolejne pokolenia, niejednokrotnie uzależnione od cukru, otyłe i chore w coraz młodszym wieku. Co więcej, to żywność typu fast food jest przyczyną, przez którą wiele osób na całym świecie musi wykonywać niebezpieczną lub upokarzającą pracę za marne wynagrodzenie.

Źródło:

How Global Food Prices Led to the Rise of Fast Food

Photo credit: Vincent Lammin, Flickr

 

Share Button

Powiązane wiadomości

Napisz odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są za pomocą *



© 2014 Centrum Schumpetera. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE.