Stres w pracy

Stres w pracy… Wszyscy go doświadczamy.  Nie da się go uniknąć. Czasem motywuje nas do działania, jednak co wtedy, gdy stresu jest za dużo i nie dajemy sobie z nim rady? Na szczęście są metody, które mogą nam pomóc.

W pracy nie da się przewidzieć wszystkiego. Nowy współpracownik, trudne zadanie do wykonania, surowy szef, zapowiedź zwolnień lub chęć awansu – przyczyn może być wiele. Czasem wielu z nas czuje panikę, przytłaczającą presję, niepewność i brak chęci do życia. Stres pojawia się, gdy sytuacja oceniana jest przez daną osobę jako obciążająca, przekraczająca jej możliwości (definicja wg Lazarusa i Folkmana).

Stres pomaga?

Jeśli czujesz lekkie zdenerwowanie, nie ma w tym nic złego. Dzięki temu utrzymujesz skupienie potrzebne do pracy. Stres doradza ostrożność i to czasem się przydaje, np. aby nie powiedzieć czegoś nieprzemyślanego podczas rozmowy z szefem czy prezentacji. Ostrzega przed niebezpieczeństwem i dodaje sił do pracy, jeśli nie jest nadmierny.

Stres  – przyczyny

Co go powoduje? Są to np.:

  • wysokie, czasem nierealne oczekiwania wobec siebie,
  • zbyt wiele nadgodzin,
  • brak kontroli nad pracą i jej rezultatami,
  • zbyt duże tempo pracy,
  • problemy pozapracowe.

Stres – objawy

Czy masz problem z nadmiernym stresem? Oto symptomy:

  • problemy ze zdrowiem, jak niedomagający układ trawienny, mięśniowy, kostny
  • ciągłe rozdrażnienie lub apatia,
  • problemy ze snem,
  • zwracanie się w stronę używek w celu rozładowania napięcia,
  • niemożność skoncentrowania się.

Co można zrobić?

Aby obniżyć poziom zdenerwowania, należy albo zmienić sposób myślenia o problemach, albo zapewnić sobie pomoc na miejscu. Rozmawiaj, nie duś problemów w sobie. Może w miejscu pracy znalazłaby się osoba, gotowa cię wysłuchać? Nie jest potrzebny psycholog, tylko przyjaciel. Słuchanie drugiej osoby nie oznacza dawania rad. Tylko ty możesz podjąć decyzję. Czasem wystarczy ponarzekać w gronie kolegów z pracy, zobaczyć, że wszyscy mają podobne problemy, aby poczuć się lepiej. Ważna uwaga – ty też bądź przyjacielem. Nie zrzucaj jednostronnie swoich problemów na kogoś. Naucz się słuchać bez oceniania.

Praca często wyczerpuje i nie mamy głowy ani siły do tego, aby zadbać o swoje zdrowie. Tymczasem wykrojenie godziny czasu na ćwiczenia przynajmniej trzy razy w tygodniu, oraz zdrowe jedzenie jest bardzo ważne. Nie będziesz dobrym pracownikiem, jeśli rano pijesz tylko kawę, na drugie śniadanie zajadasz się batonikami, a jedynym sportem jaki uprawiasz, jest wysiadanie z samochodu. Ciało człowieka jest przystosowane do ruchu, a układ trawienny do pożywienia jak najmniej przetworzonego. Przygotuj sałatkę dzień wcześniej, spaceruj zamiast jeździć, a skorzysta nie tylko twoje zdrowie fizyczne, ale i psychika. Jeśli to możliwe w pracy, przerwij to co robisz i zrób kilka kroków, popatrz w okno.

Kolejną rzeczą jest dobry sen. W obecnych czasach wielu ludzi ma problemy z zasypianiem. I znowu – jest to wynik stylu życia i stresu. Stres wpływa na gorszy sen, a dobry sen wpływa na obniżenie poziomu stresu. Świetnym pomysłem są ćwiczenia oddechowe lub krótka medytacja przed położeniem się do łóżka. Wystarczy kilka minut, a tętno się uspokoi, umysł wyciszy, mięśnie zrelaksują. Nie oglądaj telewizji tuż przed snem, ona rozprasza i pobudza mózg.

Weź kąpiel, napij się melisy, zasuń zasłony. Wyłącz urządzenia elektryczne i wywietrz pokój. Niektórym pomaga chwila słuchania spokojnej muzyki lub czytania. Ustanów stałą godzinę, kiedy gasisz światło, np. 22.30 i jej przestrzegaj, niezależnie od tego, czy czujesz się senny. Po ok. 3 tygodniach organizm przyswoi nowe nawyki i będziesz spał lepiej.

Kolejna rzecz, która może pomóc, to organizacja pracy. Aby odzyskać kontrolę, ustal plan działania w pracy i się go trzymaj – oczywiście plan realistyczny. Sam nie dasz rady – deleguj zadania. Nie kontroluj w najdrobniejszych szczegółach pracy swoich współpracowników – zaufaj im, a oni postarają się na to zaufanie zapracować. Jeśli nie – zastanów się nad zmianami.

Zrób listę najważniejszych zadań. Jeśli ogrom zadania cię przytłacza, rozbij je na mniejsze kroki. Pracuj jak umiesz najlepiej, nie musisz być ideałem. Podczas pracy utrzymuj porządek wokół siebie. Stephen Covey, autor znanych poradników i mówca motywacyjny uważał, że w pracy, jakakolwiek by ona była, należy rozróżnić zadania „pilne” od „ważnych”. Pilne jest np. odebranie telefonu od dyrektora. Ważne jest poświęcenie czasu np. plan rozwoju firmy. Jeśli nie znajdziesz czasu na rzeczy ważne, w końcu wszystko stanie się pilne, a ty zaczniesz się kręcić w kółko, nie mogąc niczego doprowadzić do końca.

Świętuj małe sukcesy – w pracy, w życiu, w rodzinie. Udało ci się zrobić dobry obiad – pogratuluj sobie. Zaoszczędziłeś nieco pieniędzy na koncie w danym miesiącu – pogratuluj sobie. Skończyłeś czytać trudną książkę – pogratuluj sobie. Oddałeś szefowi gotowy projekt – pogratuluj sobie. Nie mów, że to nic i że nie ma znaczenia. Wszystko ma znaczenie, bo w życiu małe rzeczy łączą się z dużymi.

Podejmowanie decyzji – nie spiesz się, nie nakręcaj. Decyzja wymaga namysłu i  uwzględnienia wielu aspektów. Kiedy ją podejmiesz, klamka zapadła. Nie zmieniaj zdania co chwilę. Decyzja może być słuszna lub nie. Nikt nie wie wszystkiego i normalne jest popełnianie błędów, więc nie rozpaczaj, jeśli wyjdzie źle. Podjąłeś decyzję według swojego najlepszego rozeznania.

Na koniec ostatnia wskazówka – nie dopuszczaj do siebie złych myśli. Jeśli  powtarzasz sobie: „Nigdy tego nie zrobię, nie ma szans, żeby mi się udało” – to rzeczywiście tak może się stać. Jednak nawet niepowodzenie może stać się trampoliną do sukcesu, jeśli przeanalizujesz przyczyny nieudanego przedsięwzięcia, zamiast się nim zamartwiać.

Bibliografia:

https://www.helpguide.org/articles/stress/stress-at-work.htm

http://www.bmmagazine.co.uk/columns/opinion/how-to-deal-with-stress-at-work/

Photo credit: Corinne Cutz, Unplash.

Share Button

Powiązane wiadomości

Napisz odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są za pomocą *



© 2014 Centrum Schumpetera. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE.